Självmordets barn

Att leva kvar utan svar

Hur dog hon?

Kategori: Sofie skriver

Mammas död finns runtom mig oavsett om jag vill det eller inte. Det är lika närvarande som regn en svensk sommar. Ibland går det dagar utan att jag ser eller känner skymten av den, och ibland visar den sig lite varje dag. Oavsett vilket så vet jag att den finns. Den finns i min historia och jag vet att den kommer finnas i min framtid.

Flera gånger senaste tiden har jag på nytt fått berätta för nya personer att mamma inte lever och att hon dog för att hon tog livet av sig. Eller dog hon av självmord? Jag har börjat fundera på hur jag ska förklara det. I samband med den här bloggen har tankarna såklart börjat snurra och jag omvärderar en del saker jag tidigare trott på. TOG hon verkligen sitt liv? Blev hon inte offer för en sjukdom? Jag får påminna mig själv om att tänka efter lite innan jag svarar. Kunskapen om psykisk ohälsa ökar mer och mer men vi måste bli bättre på hur vi efterlevande ska agera. Hur ska jag förklara mammas död?

”Hon dog av ett självmord”

”Hon tog sitt liv”

Tycker ni det är skillnad på meningarna? Spelar det någon roll vad jag säger? Har det någon betydelse för mottagaren? Eller är det enbart ordet självmord som är fokuset?

Jag vill så gärna att det jag gör har betydelse i form av kunskap och då känns det viktigt att det blir rätt. Lika rätt som jag vill göra mamma. Jag vill göra henne så mycket rättvisa som jag bara kan, då jag mer och mer förstår att hon inte kan ha haft det lätt. Lilla mamma...

Jag vill gärna höra era kommentarer! Hur berättar ni om era anhöriga som dött till följd av ett självmord? 

 

 

KOMMENTARER:

  • Mia säger:
    2017-05-11 | 17:22:29

    För min del så känns meningen: han dog av ett självmord, enklast att uttala. Eller att han dog i psykisk ohälsa. Jag föredrar nog den sista.
    Kram på dig. <3

    Svar: Tack för din kommentar <3 Det tycker jag låter som bra sätt att förklara det på. Kram
    Sofie Palm

  • Anonym säger:
    2017-05-12 | 21:42:21

    Jag gillar inte när ngn säger att min mamma valde att ta livet av sig. För det första var det inget val utan det var en sjukdom som lyfte fram det alternativet. För det andra var det inte den mamma jag kände som gjorde valet, det var min mamma i ett hemskt sjukdomstillstånd där hon inte var lik sig själv. Det är svårt att förlora anhöriga i suicid. Jag har dock valt att se det som en följd av en sjukdom. Att dö av depression är ingen skillnad mot att dö av cancer. I båda fallen är det sjukdomen som leder till döden

    Svar: Tack för din kommentar. Det är precis så jag börjat tänka också, att mamma dog av en sjukdom <3 (och alltså inte något hon valde)
    Sofie Palm

Kommentera inlägget här: