Självmordets barn

Att leva kvar utan svar

Reflektion 10

Kategori: Maria skriver

KLART HEN ÄLSKADE DIG!

- Jag tror att min Mamma inte älskade mig när hon tog sitt liv.

- Min Pappa hade slutat att bry sig om mig. 

- Hur kan man lämna sitt barn om man älskar det.

Det kan ju kännas som kärleken tagit slut när någon drabbas av psykisk ohälsa. Depression är ju en grym sjukdom som kan sluta i ett självmord om man inte får hjälp. Barn till föräldrar som tagit sitt liv kan ibland känna som att den vuxne inte älskade dem. Ibland kan de till och med få höra av den överlevande föräldern eller av andra vuxna att den inte var älskad och att självmord är en egoistisk och kärlekslös handling. Ett val man gör och annat man väljer bort. 

Jag förstår att det kan kännas så. Som man blir lämnad, övergiven och att självmordet är en egoistisk handling som skapar lidande för andra. Jag förstår att en sådan dramatisk och allvarlig händelse skapar enorma konsekvenser för de som ska leva vidare och att smärtan och aggressionen går så djupt. Det är en naturlig följd av något så oåterkalleligt och svårbegripligt som ett självmord. Jag är dock helt övertygad om att det inte förhåller sig så. 

Depression är en sjukdom som skapar isolering, ensamhet och förvrängda tankar. Hela självbilden, identiteten och självkänslan styrs av tankar om misslyckande, värdelöshet och skam. Sjukdomen ger en passivitet och likgiltighet som är svår att förstå. Djupt deprimerade personer tänker återkommande på döden och vilken lättnad som skulle infinna sig om den slapp finnas till. Den tänker också att andra tänker likadant. Att det vore bättre att personen försvann och slutade att belasta sin omgivning. Ofta är den deprimerades tankar mycket destruktiva och ältande och skapar större och större distans.

I ca 1500 fall per år dör någon till följd av suicid och 1 barn om dagen blir överlevande efter en förälder. Dessa föräldrar älskade också sina barn. Mycket. De älskade inte sina barn mindre än någon som dör till följd av somatiska sjukdomar. Självmord är en konsekvens inte ett val. Och absolut inte ett sätt att välja bort sitt barn. 

 

.

 

Kommentera inlägget här: